Feest en stof tot nadenken

Ook al is het al 62 jaar geleden dat Nederland bevrijd is, het loont nog altijd de moeite om daar uitgebreid bij stil te staan. Dat doen we graag door feest te vieren. Maar ook in het Befrijdingsfestival, zaterdag alweer voor de zestiende keer in Leeuwarden, zit volop stof tot nadenken.

We werden destijds bevrijd van de Duitse bezetters, die ons onze vrijheid en veiligheid afnamen. Dat is precies de reden waarom we hier tot in lengte van dagen stil bij mogen blijven staan. Want zulke zaken lijken misschien vanzelfsprekend, dat is lang niet altijd het geval.

In de nadrukkelijk multiculturele programmering van het Befrijdingsfestival is bijvoorbeeld de Braziliaanse band Percu’som een mooi voorbeeld van die actualiteit. Deze slagwerkgroep bestaat uit jongeren die afkomstig zijn uit de ‘favelas’, ofwel de van armoe en criminaliteit vergeven sloppenwijken van Rio de Janeiro. Ze zien in het slaan op instrumenten als surdo, snaredrum, repenique en tamborim een manier om te ontsnappen aan een naargeestig bestaan in de slagschaduw van de drugsbendes.

Optredens van Zulu 9:30, een enthousiaste smeltkroesband uit Barcelona, en Septeto Turquino, een relatief jonge groep met een eigen kijk op traditionele Cubaanse muziek, scherpen het multiculturele profiel van het Befrijdingsfestival aan. Net als Imetlâa, een groep die bestaat uit Marokkanen uit de buurt van Utrecht. Deze groep zal Walid Mimoun begeleiden, een grootheid in de Marokkaanse muziek.

Benkadi bestaat uit West-Afrikaanse immigranten te Groningen, die hun draai geven aan de muziek uit hun geboortestreek. Want de roep om integratie hoeft niet zo ver te gaan dat zulke nieuwkomers meteen maar hun culturele achtergrond prijs moeten geven, en dan hebben we het welbeschouwd ook over een vorm van vrijheid.

David Childers And The Modern Don Juans komen uit de Amerikaanse staat North Carolina en doen aan een aanstekelijke kruising tussen rock ‘n’ roll, honky tonk en blues. Verder staan er de nodige Nederlandse subtoppers. El Pino And The Volunteers is een Rotterdamse groep die een soort Americana maakt. Voorman David Pino leerde die muziek pas echt waarderen tijdens een verblijf in Canada, het land van onze bevrijders. Do-The-Undo is de nieuwe groep van Anne Soldaat, die de dominante positie van Jelle Paulusma in zijn vroegere groep Daryll-Ann niet langer accepteerde.

Opgezwolle is de traditionele ‘helikopter- act’, die over de hele dag een handvol festivals via het luchtruim zal bezoeken. Deze Zwolse rappers zijn uiteraard niet gewend om een blad voor de mond te nemen, terwijl de hippe jazzgroep New Cool Collective de vrijheid om te dansen zal afdwingen. De Friese toppers Mink en Luie Hond, ‘kleuterpopgroep’ De Gang Van Sake, folkgroep Wrâldfrysk, het Groot Kinderkoor en de jonge gitaarrockgroep NewSense Memory dragen ook het hunne bij aan de feestvreugde.

Wie dat allemaal te frivool vindt, kan vanaf 13.30 uur terecht op de Wissesdwinger, waar op het scherpst van de snede gedebatteerd zal worden. Mensen als burgemeester Geert Dales, LC-redacteur Jantien de Boer, publicist Huub Mous en SP-raadslid Farshad Bashir zullen in koppels discussiëren over onderwerpen als het recht op beledigen en je beledigd voelen, het gebrek aan vrouwenemancipatie, het homohuwelijk en de invloed van de media. Omrop-coryfee Eric Ennema presenteert, EO-hunk Arie Boomsma jureert.

Het Leeuwarder Befrijdingsfestival hoort bij de landelijke ‘keten’ van grote bevrijdingsfestivals, zoals die in de twaalf provinciehoofdsteden plus Amsterdam worden afgewikkeld. Maar verderop in de provincie wordt de bevrijding ook gevierd.

Op het Laweiplein in Drachten spelen vanaf een uur ’s middags de lokale singer-songwriter Meinte U met zijn band, troubadour en Dylan-vertolker Ernst Langhout en de legendarische Armand, protestzanger en lansbreker voor het bevrijdende rokertje. Op de Markt in Dokkum beginnen de feestelijkheden al vroeg: om tien uur trapt Kim-Lian af, gevolgd door onder andere Monstertux, A.B.O.V.E. en Di-Rect. ’s Avonds is er nog een piratenfeest met onder anderen Wolter Kroes.

Jacob Jaagsma

Bron: Leeuwarder Courant, 3 mei 2007